گرانول بادی -/ 0035 / bl3 +مشخصات و کاربردها

گرانول بادی چیست؟

 

گرانول بادی یکی از انواع گرانول پلی اتیلن بوده و در دسته‌ی پلی اتیلن‌های سنگین قرار می‌گیرد. پتروشیمی‌هایی مانند بندر امام، باختر، مارون، جم و شازند اراک آن را تولید می‌کنند. این ماده به صورت پودر نیز می‌تواند تولید و عرضه شود و شاید پودر محصولات پتروشیمی، برای محصولات تمام‌شده پلاستیکی که به گرانول نیازی ندارند مفیدتر باشد. اما از طرفی، برای تولیداتی که به استفاده از گرانول نیازمند هستند باید مرحله‌ی تبدیل شدن به گرانول را نیز در نظر گرفت. گرانول پلی اتیلن بادی، ترموپلاستیکی شفاف است که از مقاومت شیمیایی بالا و مقاومت در برابر ضربه فوق‌العاده‌ای در شرایط محیطی و دماهای سرد برخوردار است؛ و انواع کاربردهای آن برای تولید بطری‌های سفیدکننده، روغن موتور، لوازم توالت و … می‌باشد. علاوه بر نوع بی‌رنگ آن، انواع دیگری شامل رنگ‌های مختلف با کاربردهای متفاوت را داراست. برای تغییررنگ محصولات می‌توانید از دانه های رنگی مستربچ استفاده کنید.

گرانول بادی همانطور که در بالا گفتیم یکی از انواع گرانول پلی اتیلن می باشد. گرانول شکلی از مواد پلیمر است که به عنوان مواد اولیه در تولید محصولات پلاستیکی استفاده می شود. اما گرانول بادی چیست؟ گرانول بادی یکی از انواع گرانول پلی اتیلن یا به اختصار PE می باشد که به گروه پلی اتیلن سنگین بادی مربوط می شود. این نوع گرانول دارای مواد پلاستیک بادی شفاف و غیرقطبی است و مقاومت شیمیایی بالایی دارد.

پلی اتیلن سنگین بادی یا HDPE بهترین نوع پلاستیک در دنیا و همچنین مورد استفاده ترین ماده پلاستیکی می باشد. این ماده پلاستیکی یک پلیمر نسبتاً سخت و مقاوم در برابر ضربه است و به دلیل سفتی، مقاومت در برابر ترک خوردگی، تار شدن و درجه حرارت از پلی اتیلن سنگین بادی یا HDPE در تولید گرانول بادی استفاده می کنند. این ویژگی های پلی اتیلن سنگین بادی باعث شده تا علاوه بر داشتن خواص ذکر شده، گرانول بادی دارای مقاومت خوبی در دماهای سرد باشد. این نکته را هم بگوییم که گرانول بادی را گاهی به صورت پودر نیز تولید می کنند و آن هم چون پودر گرانول بادی برای محصولات تمام شده پلاستیکی که نیازی به گرانول ندارند کاربردی تر است، اما برای تولید گرانول آن باید مراحل تبدیل آن به گرانول را نیز طی کنند.

چگونه از گرانول بادی استفاده می شود؟

گرانول بادی را در روش های قالب گیری بادی یا دمشی استفاده می کنند. به دلیل اینکه روش قالب گیری بادی کم هزینه است و دست تولیدکننده را برای طراحی محصولات پلاستیکی آزاد می گذارد بسیار مورد توجه و استقبال فعالین صنعت پلاستیک می باشد. ضمن اینکه قیمت دستگاه های قالب گیری بادی نسبت به دستگاه های تزریقی مناسب تر و ارزان تر هست. به همین علت گستردگی تولید محصولات پلاستیکی با روش قالب گیری دمشی بیشتر است. تمامی وسایل پلاستیکی تو خالی که در اطراف خود می بینید به روش قالب گیری دمشی یا بادی تولید شده اند. مانند بطری ها، گالن ها، لوله ها و… .
پلی اتیلن سنگین بادی یکی از مواد اولیه تولید پلاستیک است که در این صنعت با استفاده از قالب گیری بادی به محصولات متنوعی تبدیل می شود. فرآیند قالب گیری بادی اکثراً بر روی رزین هایی نظیر پلی اتیلن، پلی وینیل کلراید، پلی پروپیلن و پلی اتیلن ترفتالات انجام می گیرد. با این روش محصولات پلاستیکی تو خالی بدون نیاز به مونتاژ قطعات مجزای قالب، برای ساخت محفظه ها و ظروف به کار گرفته می شود.

 

روش قالب‌گیری بادی به چه صورت است؟

گرانول بادی یا همان پلی اتیلن سنگین بادی با روش قالب گیری بادی مورد استفاده قرار می گیرد. تمامی وسایل و ظروف تو خالی که در محیط پیرامون خود می بینید، همگی از روش قالب گیری بادی برای تولید محصول پلاستیکی استفاده شده است. قالب گیری بادی به سه روش انجام می شود. عبارتند از:

  • قالب گیری اکستروژن
  •   قالب گیری تزریقی (یک مرحله ای)
  •  قالب گیری کششی تزریقی (دو مرحله ای)

بیشتر محصولات پلاستیکی تو خالی با حجم بالا توسط ماشین های قالب گیری اکستروژن تولید می شوند. به این صورت که پلاستیک ذوب شده و در یک لوله تو خالی اکسترود می شود. سپس این بست پلاستیکی با بستن آن در قالب فلزی سرد شده ضبط می شود. در نهایت هوا به داخل دمیده می شود و آن را به شکل بطری توخالی، ظرف یا قسمتی متورم می کند. پس از اینکه پلاستیک به اندازه کافی سرد شد، قالب باز شده و بطری یا ظرف خارج می شود. محصولاتی که با روش قالب گیری اکستروژن تولید می شوند مانند: بطری های شیر یا آب، بطری های شامپو، مجاری هوای خودرو، قطعات پیش ساخته صنعتی تو خالی مانند طبل های پلاستیکی یا دیگر ظروف پلاستیکی.

پلی اتیلن سنگین بادی (گرانول 0035 )

گرانول 0035 بدلیل کریستالینیتی بالا ،مقاومت شیمیایی زیادی داشته و از پلیمریزاسیون اتیلن بدست می اید . مقاومت بالای این پلی اتیلن در برابر تنش های محیطی باعث میشود محصولات ساخته شده از این ماده در سرما و گرمای بسیار به خوبی دوام اورده و دچار ترکخوردگی و شکستگی نشوند .به دلیل دارا بودن انعطاف پذیری پایین مواد گرانول پلی اتیلن 0035  از ان درتولید محصولاتی که نیاز به مقاومت بالایی داشته و بئنه ای سخت لازم دارند استفاده میشود . به همین دلیل محصولات تولید شده با مواد پتروشیمی 0035، دارای مقاومت خوبی در برابر ضربه و شکستگی بوده و به راحتی دچار اسیب نخواهند شد

 

کاربردهای گرانول 0035

  • ساخت لوازم ایمنی
  • ساخت مخازن آب
  • ساخت اسباب بازی
  • ساخت لوله و اتصالات
  • تولید قطعات پلاستیکی

شرایط پردازش 

0035 را میتوان در بیشتر انواع تجهیزات قالب گیری دمشی از جمله HDPE یا LDPE پردازش کرد.

ذخیره سازی

این محصول باید درشرایط خشک و در دمای کمتر از 60 درجه سانتی گراد نگهداری شود و از اشعه ی ماوراء بنفش محافظت شود ،ذخیره سازی نامناسب میتواند باعث تغییرات در بو و رنگ محصول شود .

 

گرانول بادی ( bl3 )

bl3 یکی از انواع گرانول بادی است که در دسته محصولات با چگالی بالا هستند. به‌منظور آشنایی با گرانول BL3 باید بدانید که این محصول یک ترموپلاست ارزان قیمت است که ساختار خطی و با انشعاب کم دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول آن است که فرآیند تولید آن در دما مشخص و در فشار انجام می‌شود. دما مورد نیاز برای تولید این دسته از محصولات بین ۷۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد بوده و فشار لازم برای تولید این محصول بین ۱۰ تا ۸۰ است بار است.

برای آشنایی با گرانول BL3 باید بدانید که عمدتا از دو تکنیک برای تولید این محصول استفاده می‌شود:

  • پلیمریزاسیون دوغاب
  • پلیمریزاسیون فاز گاز

مشخصات گرانول‌های BL3

پیش از آن که بخواهید برای خرید گرانول BL3 اقدام کنید، لازم است تا مشخصات این محصول را مورد بررسی قرار دهید. در همین راستا باید بدانید که رنگ این محصول سفید است. بر اساس آزمایش‌های صورت‌گرفته بر روی این نوع گرانول، نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که MFI این محصول بین ۰.۵ تا ۱.۵ سانتی‌گراد است. برای بررسی MFI این گرانول از روش تست ASTM D3418-15 استفاده می‌شود.

از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد که مقدار چگالی این ماده ۰.۹۵ گرم بر سانتی‌متر مربع است. به‌منظور بررسی چگالی این ماده نیز شاهد استفاده از روش ASTM D1505(2018) برای تست و آزمایش هستیم.

از دیگر نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که گرانول دارای چگالی بالا انعطاف‌پذیر، ویژگی شفاف، مقاوم در برابر آب‌وهوا و… است. همچنین گرانول در دماهای پایین سختی خیلی زیادی خواهد داشت. تمامی این موارد باعث شده تا این محصول در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

ویژگی‌های گرانول BL3

به‌منظور خرید و استفاده از گرانول‌های BL3، لازم است تا دانش فنی خود را در مورد ویژگی‌های این محصول افزایش دهید:

  • این دسته از گرانول‌ها به نحوی هستند که مقاومت عالی در برابر اکثر حلال‌ها دارند
  • ویژگی مهم این گرانول‌ها مقاومت بسیار بالا آن‌ها در برابر الکل‌ها، اسیدهای رقیق و مواد قلیایی است
  • گرانول‌های BL3 به نحوی هستند که مقاومت متوسطی در برابر روغن و گریس دارند
  • در برابر سایر اشکال گرانول، شاهد استحکام کششی بالا در گرانول‌های BL3 هستیم
  • بررسی‌ها و آزمایش‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که گرانول‌های BL3 مقاومت خوب در دمای پایین دارد
  • از مهم‌ترین ویژگی‌های گرانول‌های BL3 می‌توان به خواص عایق الکتریکی عالی اشاره داشت
  • این گرانول نوعی پلیمر کم‌هزینه با قابلیت پردازش خوب به‌حساب می‌آید

کاربردهای گرانول BL3

پیش از خرید گرانول BL3 لازم است تا کاربردهای این محصول را مدنظر قرار دهید تا آشنایی با گرانول BL3 بدست بیاورید. در راستای بررسی کاربردهای این گرانول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت لوازم بسته‌بندی
  • تولید بطری شیر
  • تولید بطری شامپو
  • ساخت بطری مواد شوینده
  • ایجاد درپوش مواد غذایی
  • تولید بشکه‌های پلاستیکی

انواع گرانول‌های BL3

  • پلیمر
  • ترموپلاستیک
  • گرانول
  • گرانول سنگین HDPE

روش ساخت محصولات با گرانول

شما می‌توانید از انواع گرانول‌های با چگالی بالا مثل گرانول BL3 در صنایع مختلف استفاده کنید. این دسته از محصولات به نحوی هستند که در فرایندهایی نظیر قالب‌گیری تزریقی، قالب‌گیری بادی، اکستروژن و… می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. همچنین با استفاده از گرانول دستگاه تزریق پلاستیک می‌توان این دسته از مواد را برای ساخت محصولات مختلف مورد استفاده قرار داد.

 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *